Dijk en Waard is met de politie in gesprek om de grote hoeveelheid ongelukken een halt toe te roepen. Uit cijfers blijkt dat de afgelopen jaren niet minder, maar juist meer ongelukken zijn gebeurd in de gemeente. Het bestuur van burgemeester en wethouders denkt aan verschillende maatregelen, waaronder het verlagen van de maximumsnelheid en het inzetten van mobiele flitspalen.

Even op de fiets naar de sportschool of met de auto naar vrienden. Het klinkt heel onschuldig, maar kan soms gruwelijk misgaan. We schreven het al eerder: het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Dijk en Waard. Op alle wegen in de gemeente vonden vorig jaar 617 ongevallen plaats. Het hoogste aantal in jaren: 475 ongelukken in 2020 en vorig jaar ging het om 535. Afgelopen maand nog vond er een ongeluk plaats vlak bij de afrit van de N242 in Heerhugowaard. Op de kruising van de Nollenweg en Huygendijk botsen twee auto's op elkaar. Eén van de bestuurders wordt meegenomen naar het ziekenhuis. De twee auto's worden weggesleept door een toegesnelde bergingsdienst. (Tekst gaat verder onder de foto)

Het doorgaande verkeer ondervond veel hinder door het ongeluk.


En zo zijn er dus vaker ongelukken in Dijk en Waard. Veel vaker dan de afgelopen jaren, blijkt dus uit de cijfers. Het viel de lokale fractie van D66 ook op. Raadslid Perry Stet stelde recent vragen over de fietsveiligheid. "Maakt het college zich zorgen?", wil Stet weten. De gemeente heeft de vragen nog niet beantwoord, maar is in ieder geval bezig met een plan van aanpak om het aantal ongelukken te verminderen. Samen met Veilig Verkeer Nederland en de provincie gaat de gemeente zich inzetten om door verkeerscampagnes meer bewustzijn te krijgen bij scholieren. Want dat is een van de uitdagingen: het bereiken van het voorgezet onderwijs bij verkeersprojecten.

Dan is er nog de andere uitdaging: de snelheid verlagen. Wie kijkt naar de hoeveelheid ongelukken, komt er niet onderuit om ook te kijken naar snelheid. Het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) verwacht dat een derde van alle dodelijke verkeersongelukken veroorzaakt wordt door snel rijden. Dijk en Waard heeft op dit moment met de politie en het Openbaar Ministerie (OM) gesprekken over een mobiele flitspaal. De flitser is vorig jaar geïntroduceerd en wordt ingezet op 'risicovolle wegen'. Dit jaar heeft de paal langs de N242 en Alkmaarse Vondelstraat gestaan. Volgens woordvoerder Marloes van Kessel van het OM is het vooral belangrijk dat de weg geschikt is voor de flexflitser. Zo moet duidelijk aangegeven zijn hoe hard mensen mogen rijden in de buurt van de flitspaal. "We willen deze flitser inzetten op wegen waar meer ongelukken gebeuren en mensen relatief vaker te hard rijden", benadrukt Van Kessel. Hoewel de flitspaal alleen al aan de Vondelstraat in twee maanden tijd zorgde voor bijna een ton aan boetes, is de schatkist niet het doel van de flitser: "Het doel is dat de hardrijders kijken naar hun eigen gedrag. Dat ze weten van de risico's en meer letten op de maximale snelheid." (Tekst gaat verder onder de foto)

Elke twee maanden wordt de flexflitspaal verhuist naar een andere locatie.


Kortom: veel ideeën, maar nog weinig concrete plannen. De gemeente Dijk en Waard heeft een top 10 gemaakt van de meest onveilige kruispunten. Op nummer één staat de rotonde van de Geestweg en Westelijke Randweg in Zuid-Scharwoude. Gevolgd door de rotonde van de Zuidtangent met de Dirk Camphuysenstraat en Parelhof. Het brons is wederom voor een rotonde: die op de kruising van de Haringvliet, Oosttangent en West-Frieslandsingel.
Pin It
Bekeken: 1292x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/