Het is misschien wel één van de mooiste stukjes van Alkmaar. De groene oevers met daarachter de Molen van Piet en de Grote Kerk aan de ene kant, de statige huizen langs de singels aan de andere kant. De Kneppelbrug, bootjes op het water, hoge en oude bomen: langs Geestersingel en Kennemersingel kun je mooie plaatjes schieten, zeker in de herfst. Maar wie hier wandelt kan tegelijk niet om het drukke autoverkeer heen. Dat laatste hoeft niet zo te blijven, als het aan omwonenden ligt.

Bram en Erika Vink wonen aan de singels en genieten zoals vele Alkmaarders van het mooie uitzicht dat je hier hebt. Maar het geluid, dat is een stoorzender. Altijd maar weer die auto's. Bram en Erika Vink zijn ook de initiatiefnemers van het burgerinitiatief 'Veiligheid en leefbaarheid Kennemer- en Geestersingel'. Daarin pleiten ze voor een 30km-zone op de singels. Nu wordt daar nog 50 kilometer per uur gereden. "Dat zorgt voor veel lawaai, voor vervuiling en voor onveilige situaties", sommen ze op. Maandag wordt hun burgerinitiatief behandeld in de Alkmaarse gemeenteraad. (tekst gaat door onder de foto)

Initiatiefnemers Erika en Bram Vink. (foto: Streekstad Centraal)


"We zijn niet anti-auto", relativeert Bram als we hem spreken. "Maar we hebben met buurtbewoners wel gekeken naar wat hier beter kan." Ze ontvingen buren thuis, spraken ze op straat en stelden een afgewogen vragenlijst op. Van de 72 huishoudens aan dit deel van de Geester- en Kennemersingel reageerden er 53 op de enquête die Bram en Erika verspreidden. "En er zitten hier ook kantoren", wijst Bram, "die tellen mee voor dat getal van 72 huizen. We hebben dus echt wel veel mensen kunnen bereiken."

Uit de enquête kwam naar voren dat 93% van de respondenten graag de maximumsnelheid lager zou zien: van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur. De verwachting van de bewoners is dat daar hun woongenot flink van vooruit zou gaan. "Mensen reageerden heel enthousiast toen wij hier mee begonnen", legt Erika uit. "Ze zeiden: 'hier zitten we al tien jaar mee'. We hopen echt dat we iets kunnen veranderen." Want de enquête is uitgegroeid tot een burgerinitiatief. Met heldere argumenten legt de buurt daarin aan de gemeenteraad voor dat het wat hun betreft echt anders moet. (tekst gaat door onder de foto)

Veel buurtbewoners reageerden, ook een school als Luzac denkt mee. (foto: Streekstad Centraal)


"Nadat we hieraan begonnen, zijn er twee dingen gebeurd", vertelt Bram terwijl Streekstad Centraal met het stel meewandelt langs de singel. Dat de auto's aardig wat geluid maken - dat merken wij ook wel. Maar tegelijk oogt het asfalt wel nagelnieuw en dat brengt de recente werkzaamheden in herinnering. "Dat is het eerste dat er is gebeurd", bevestigt Bram. "De weg is opnieuw geasfalteerd. Daar is de buurt helaas niet in betrokken." Het geluidswerende asfalt dat bij de werkzaamheden werd gebruikt moet de buurtbewoners toch bevallen, houdt Steekstad Centraal de indieners van het burgerinitiatief voor.

"Nou, dat is het rare, we hadden eerst begrepen dat geluidswerend asfalt hier helemaal niet kón", reageert Bram. "De weg is te druk, te bochtig, het verkeer te zwaar... Dus we waren wel verrast. Het is jammer dat we niet zijn betrokken." Of het asfalt veel verschil maakt is ook wel de vraag. De auto's maken ook van zichzelf natuurlijk het nodige geluid. En het gaat de buurtbewoners niet om geluid alléén, ook de verkeersveiligheid is een grote zorg. "Kijk maar naar de Vondelstraat..." Die weg werd na het zoveelste dodelijke ongeval al wel omgevormd tot 30km-zone.

Dat mensen graag doorrijden, dat snappen buurtbewoners ook wel. Maar de bochtige singels lenen zich daar toch al niet zo goed voor. "Die bus rijdt daar echt geen 50 nu", wijst Bram als een stadsbus door de bocht bij het Varnebroek gaat. "Met 30 is de doorstroming juist beter, omdat je één snelheid hebt. Maar wie dan echt snel wil zijn, die neemt natuurlijk de Ring." Het stoort buurtbewoners dat navigatiesoftware veel verkeer over hun geliefde singels stuurt: "Van Kooimeer naar Heerhugowaard, dan stuurt 'ie je hierlangs, zag ik laatst", zegt Bram verbaasd. "Geen wonder dat het steeds drukker is geworden." (tekst gaat door onder de foto)

De werkzaamheden zijn klaar, er ligt nieuw asfalt - maar de maximumsnelheid blijft 50.


Maar er zijn dus ontwikkelingen. "Het tweede dat is gebeurd is dat er vanuit het Rijk een richtlijn is opgesteld voor dit soort wegen. We hadden zelf al eigen oplossingen voorgesteld, maar nu hebben we deze richtlijn als bijlage bij ons burgerinitiatief gevoegd." In die richtlijn wordt duidelijk gemaakt dat een weg als de Geester- en Kennemersingel, die behalve door auto's ook door fietsers wordt gebruikt, waar geparkeerd wordt, waar scholen in de buurt zijn, met oversteekpunten voor voetgangers en dergelijke - dat zo'n weg eigenlijk wel een 30km-weg móet zijn.

Dat klonk de indieners van het burgerinitiatief natuurlijk als muziek in de oren. Het idee van de Alkmaarse buurtbewoners staat ook zeker niet op zichzelf. Ook elders in het land worden meer en meer stukken asfalt omgevormd tot 30km-zone. In Amsterdam worden dit najaar maar liefst 4.400 nieuwe borden geplaatst. Zelfs trams zullen zich daar in drukke stadsstraten aan de maximumsnelheid van 30km per uur moeten gaan houden. (tekst gaat door onder de foto)

Op het water gelden ook geluidsnormen. (foto: Streekstad Centraal)


Toch trapt politiek Alkmaar wel een beetje op de rem. Het burgerinitiatief wordt maandag besproken in de raad, maar vijf coalitiepartijen komen met een amendement, een voorstel tot wijziging: "Wij delen de mening dat de verkeersveiligheid beter moet, alleen zouden wij dit onderdeel niet separaat willen laten onderzoeken", schrijven de ondertekenaars van het amendement, van OPA, D66, SPA, CDA en VVD.  Ze wijzen op het 'ringenmodel' waarmee in Alkmaar wordt gewerkt en het belang dat de singels hebben als onderdelen van de Binnenring. Ze pleiten er dan ook voor de ideeën uit het burgerinitiatief "mee te nemen in de algehele mobiliteitsvisie".

De indieners van het burgerinitiatief vinden dat wel een beetje jammer, geven ze toe. "Dan duurt het toch weer langer. Terwijl: het moment om actie te nemen is nu." Er is ook geld voor, weet Bram. "Er bestaat een subsidiepotje om huizen beter te isoleren. Veel van deze huizen hebben nog enkelglas, er zitten monumenten tussen. Er is geld voor betere geluidsisolatie, maar dat geld mag ook worden gebruikt om van de weg 30km-zone te maken. Ik weet niet of dat álle kosten dekt, maar er is dus in ieder geval wel geld." Hij benadrukt dat bij het opstellen van het burgerinitiatief ook rekening is gehouden met de politieke haalbaarheid en de verhoudingen in Alkmaar.

Aan het eind van het wandelingetje langs de singels haalt Erika haar vinger over het kozijn van hun woning. Ze laat een duidelijk zichtbare streep achter in het grijze stof dat op de vensterbank verzameld is. "Dit is van één week", zegt ze. "Dat is toch wel veel." Maandag zullen Bram en Erika Vink dan ook vol goede hoop aanwezig zijn bij de raadsvergadering, waar hun initiatief besproken zal worden.
Pin It
Bekeken: 2008x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/